piątek, 28 marca 2008

Portfel. Powoli do przodu

Stan portfela 16 154,6 PLN (1209,7 PLN + 12017,88 PLN+ 1535 PLN+ 1058,02 PLN + 150 PLN + 184 PLN)

Biuro maklerskie 1209,70 PLN

Gotówka 1209,70 PLN
+ 60 PLN przelew

Sytuację na giełdach można łatwo podsumować stwierdzeniem, że fundamentalnie wciąż widać wyraźne sygnały sprzedaży, a technicznie otrzymujemy sygnały kupna.

Takie rozchwianie nie podoba mi się. Dalej podchodzę do GPW z dużą ostrożnością.


Moja filozofia giełdowa jest taka, żeby opierać swoje inwestycje na zdrowych fundamentach, a analizę techniczną wykorzystywać do wchodzenia i wychodzenia w odpowiednich momentach.

Oczywiście jak prawie każdy zbyt często daję się ponieść gorączce spekulacyjnej ( kupowanie Toory czy Skotana) i dlatego zaaplikowałem sobie odpowiednie lekarstwo na tę dolegliwość.

Moją strategią jest obecnie powolne dorzucanie środków do bossy. Porzuciłem spekulkę i koncentruję się na długich ruchach. W końcu moje cele też są długoterminowe, a nie łapanie pcheł w biegu.

Takich klientów raczej nie lubią biura maklerskie, bo generują oni za małe prowizje. Stąd nie mam raczej szans na zielony pakiet za darmo, ale nie jest mi on specjalnie potrzebny do szczęścia.

Początkujący inwestor czasem daje się uwieść ułudzie, że dzięki szybkiemu dostępowi do serwisów i pełnych notowań na żywo ma wielką przewagę nad resztą i więcej zarabia. Po jakimś czasie zrozumie, że tak mu się tylko wydaje. Co innego jeśli jest „szwagrem” albo znajomym prezesa spółki giełdowej, ale to już nie ta historia.

Na rynku kapitałowym nie warto być zadeklarowanym bykiem czy misiem. Aktualnie mam dość neutralne nastawienie, lekko negatywne.

Cały czas pracuję nad swoim funduszem indeksowym.

Przy portfelu o wartości kilkudziesięciu tysięcy warto rozważyć samodzielne zakupy 5 największych spółek z indeksu giełdowego . PKOBP, PEKAO, PKN Orlen, KGHM i TPSA stanowią ponad 60% WIG20. Naprawdę nie jest to aż tak skomplikowane jak się wydaje na początku.

Sam mam tu zaangażowane tak niewielkie środki, że pozostanę przy certyfikatach indeksowych UCW20AOPEN.

Jaka jest ich istotna wada? Brak dywidend ze spółek.

Na szczęście rozproszenie ryzyka daje mi spory komfort.

Jak znam siebie, mając konkretne spółki zacząłbym kombinować i mieszać w portfelu bez sensu. Jaka to kusząca perspektywa przechytrzyć rynek i wejść w dołku, a wyjść na górce ! Każdy chyba to zna.

No poza tym mamy swoje sympatie i antypatie do spółek.

Na przykład z założenia nie kupuję akcji TPSA, ze względu na wieloletnie przygody z naszym monopolistą.

Było ich dziesiątki jak ostatnio, kiedy przez całe Święta nie działał mi telefon. Przez komórkę zgłosiłem usterkę na Błękitnej Linii w sobotę. Przyjmująca Pani pouczyła mnie, że na pewno mam zepsuty telefon, albo odłączyłem przewody przy odkurzaniu.

Zaproponowała, żebym podłączył inny aparat telefoniczny, a jak nie pomoże (oczywiście,że nie pomogło), czekać, bo monterzy w Święta nie pracują.

Rzecz jasna zero przeprosin czy rekompensaty.

Telefon zaczął działać w drugi dzień Świąt wieczorem, a w ramach pomocy z samego rana, zaraz po 7 we wtorek zadzwonił do mnie jakiś Pan z Telekomunikacji z pytaniem czy działa. Przynajmniej miałem darmowe budzenie.

Ciężko mi przełamać się do zakupów akcji takiej firmy, więc rozwiązaniem jest zakup indeksu.

Dotąd stałem na k na 2500, czas na małą rewizję w górę.

Ustawiłem się z kupnem 8 sztuk UCW20AOPEN na poziomie nieco ponad 2700 ( okolice ostatnich dołków). Moje zlecenie to te 8 x 88,4 dla ciekawskich oglądających arkusz zleceń :)

A na kolejne zbieram.

Dzięki temu zyskuję też filtr czasowy, żeby zakupy nie kumulowały się jednocześnie.

Lokaty bankowe 12017,88 PLN

mBank 4417.88 PLN
SKOK lokaty 7600 PLN

W przyszłym tygodniu coś dojdzie z odsetek w mBanku. Do czerwca nie dorzucam tu już nic (5.06 rolowanie lokaty w SKOK na kolejne pół roku + mała dopłata)

Monety kolekcjonerskie 1535 PLN

NBP szaleje z nakładami. Kolejna moneta - 65 rocznica powstania w getcie warszawskim zostanie wybita w ilości… 145 000 sztuk. Panie Skrzypek , ręce opadają.

Sztabka złota 1058,02 PLN

Sztuka 150 PLN

Inwestycje alternatywne 184 PLN

Oj, moje szanse wygranej na Polsce na Euro 2008, mocno stopniały po fatalnym meczu z USA. No nic, będziemy się emocjonować w czerwcu.

Reklama i dotacje

Mamy ostatni piątek miesiąca i chciałem podziękować wszystkim ofiarodawcom.

Dorzuciłem wczoraj ponownie e-booki. Jeśli wydawca będzie mi płacił prowizje, zostawię. Jak nie, do widzenia. Daję im miesiąc próby, do końca kwietnia.

Cos tu jeszcze dojdzie, ale obiecuję, że pamiętam o oczach Czytelnika i nie będę wrzucał migających fleszy przez cały ekran.

Osobom, które nie cierpią reklam polecam subskrypcję RSS.

A wszystkich nieustannie zachęcam do oszczędzania i inwestowania. W przyszły wtorek mamy akurat 1 kwietnia, więc najpierw zapłać sobie i przelej choć 100 PLN na fundusze, do banku czy na giełdę, a dopiero potem oddaj kasę innym.