piątek, 7 sierpnia 2009

Alior Bank nie do końca szlachetny

Alior Bank został założony przez pochodzącego z rodziny polskich emigrantów Romaina Zaleskiego herbu Lubicz. Na pewno tworzenie banku w Polsce w trakcie szalejącego kryzysu finansowego zaskoczyło wielu francuskich analityków (tam mieszka rodzina Zaleskich), lecz kto wie czy ryzyko nie opłaci się?

Alior Bank epatuje w reklamach tak zwaną „wyższą kulturą bankowości” i jak na razie przyciąga klientów różnymi atrakcjami. Mnie skusił lokatą nocną, na którą wędrują wolne środki z biura maklerskiego i rano można z nich znowu korzystać z dopisanymi odsetkami. Dla inwestora czy gracza giełdowego bardzo dobre rozwiązanie.

Bank jak wiele innych wprowadza swoich klientów w błąd, w tym przypadku trąbiąc o 8% w skali roku. Problem w tym, że dotyczy to tylko połowy pieniędzy, więc w rzeczywistości mówimy o 4%. Sprawa jest jednak znana i nie mam zamiaru o tym pisać.


Tak jak historia Olgierda Rudaka, który w zeszłym roku sprawdził na własnej skórze, że karta kredytowa w Alior Banku kryje parę niespodzianek.

Zdziwiło mnie coś innego.

Nie jestem zbyt długo klientem tego banku, ale już dostrzegłem kolejny drobny kancik dokonywany na klientach.

Może nie każdy jest specjalistą od przelewów, więc krótko wyjaśnię, że jeśli operacja odbywa się pomiędzy różnymi bankami, zlecamy przelew w danym banku, a poprzez rozliczenia za pomocą systemu Elixir prowadzonego przez KIR trzy razy dziennie dochodzi do aktualizacji kont.

W Alior Bank teoretycznie sesje przychodzące wypadają o 12:15 oraz 16:15.
Tymczasem już kolejny raz zauważyłem, że pieniądze wysyłane przed południem z różnych innych banków nie są księgowane wcale po 16:15 tylko następnego dnia. Możliwe że czepiam się szczegółów, ale w ten sposób bank skubie klientów na całkiem sporą kasę nie płacąc im obiecanych odsetek z lokaty nocnej.

Dziś celowo zalogowałem się już o 7 rano, żeby sprawdzić co zrobił Alior Bank tym razem i znowu dopisał nowe środki z dzisiejszą datą. O tej porze nie ma żadnej sesji Elixiru.

Jaki z tego wniosek?

Trzeba uważnie patrzeć im na ręce i puszczać przelewy z innych banków z samego rana, najlepiej przed pierwszą sesją wychodzącą (tabelka z godzinami jest tutaj), aby mieć pewność, że jednak Alior Bank zaksięguje nam pieniądze tego samego dnia.