piątek, 9 kwietnia 2010

Co zrobić z milionem złotych?

TVN pozwolił wreszcie komuś wygrać milion złotych w teleturnieju i przy okazji powstaje cykl poradnikowy co zrobić tym milionem.

Najbardziej rozbawiła mnie wersja Adama Rucińskiego (kiedyś zarządzał funduszami PZU): 500 tysięcy podzielić na pięć spółek. Trzy, które mają dopiero wejść na … NewConnect oraz dwie już tam obecne.

Za resztę kasy Krzysztof Wójcik ma kupić obligacje na rynku Catalyst.


Aha, Adam Ruciński dodatkowo doradził Wójcikowi, żeby raczej nie spłacał kredytu hipotecznego.

Ciekawe, że nie ma nawet słowa o tym jakie to niesie za sobą wysokie ryzyko potężnych strat i zaprzyjaźnienia się na lata z kredytem.

Poza tym, czy nie prościej spłacić kredyt, a dźwignię (jeśli koniecznie jej musimy używać) uzyskać przez instrumenty pochodne typu kontrakty terminowe i opcje?

Jak Wam się podobają te rady?

Mi wydały się powiedzmy kontrowersyjne, a oczywiście „przypadkiem” Pan Ruciński i jego spółka Blue Tree Financial Group należą do autoryzowanych doradców na rynku Catalyst i NewConnect.

Taki zbieg okoliczności.

A poważniej mówiąc podejrzewam, że Adam Ruciński raczej reklamował NewConnect i Catalyst niż komukolwiek doradzał w tym programie.

Pora na tradycyjne podsumowanie wyników inwestowania z ostatniego tygodnia.

Portfel 54 261,9 zł (12 289,36+23741,78+7930,76+5031+5269)

Biura maklerskie 12 289,36 zł:

Anti 430 akcji 1646,9 zł
Arctic Paper 150 akcji 2638,5 zł zł
Bomi 100 akcji 1515 zł
Hyrobudowa 500 akcji 1815 zł
MCI 350 akcji 2366 zł
SkyLine Investment 450 akcji 1926 zł

gotówka 381,96 zł

Tydzień temu były tu tylko akcje Arctic Paper, więc trochę się zmieniło i nawet z tymi akcjami pokombinowałem, aby dojść do ostatecznej wersji 150 akcji. W tej chwili niezrealizowana strata wynosi 360 zł i to jest jedyna poważniejsza obsuwa po wtopie z opcjami na spadki WIG20.

Pozostałe akcje kupiłem z różnych powodów i nie chcę przynudzać- na przykład Bomi technicznie po wybiciu itd.

A jako ciekawostkę pokażę jeszcze dla mnie dość zabawną pięciominutową akcję na Petrolinveście:


Dojdzie jeszcze zwrot 4,19 zł za daytrading, czyli zysk z tej oszałamiającej operacji wyniesie 15,94 zł/+0,7%.

Zamknąłem zaraz jak się zaczęło cofać, a potem odbiło i jechało sobie aż do zamknięcia na 18,4 zł, ale nie przeżywam, bo i tak kupiłem inne za te pieniądze i nie drżę przed kawałami Pana Rysia K.

W najbliższym czasie nie przewiduję takich atrakcji, bo po pierwsze, zostało mało gotówki u maklera, a po drugie, było to takie przetarcie, żeby nie zardzewieć.

Lokaty i depozyty 23 741,78 zł:

Open Finance / Noble Bank 15 932,28 zł
eurobank 7809,5 zł

Wróciła kasa z lokat w Open Finance i czeka na ofertę PZU. Doszła tu też dotacja, za którą dziękuję.

Fundusze inwestycyjne 7930,76 zł:

Amplico Obligacji 2000 zł
UniKorona Pieniężny 2010,23 zł
UniKorona Obligacji 3398,09 zł
Legg Mason Akcji 522,44 zł

Trzy dni z rzędu tanieje nie tylko UniKorona Obligacji, ale i Pieniężny. Halo, pobudka! Panie i panowie z Union Investment. Konkurencja w końcu nie śpi i nawet Skarbiec ogłosił promocję (taką sobie).

Waluty 5031 zł:
1300 euro

Złoto 5269 zł:
49,44 g w monetach i sztabce

Sam nie skorzystam z porad Adama Rucińskiego nie tylko z braku wolnego miliona. Nawet na podstawowym parkiecie GPW mam kłopoty z realizacją drobnych zleceń – na przykład dziś rano dokupowałem Anti na otwarciu i dostałem tylko 100 sztuk po 3,66, a nie 170 ze zlecenia. Potem wybiło w górę i było po zawodach. A ja nadal się zastanawiam co wie o rynku NewConnect i Catalyst Krzysztof Wójcik i czy na pewno tam powinien włożyć całą swoją kasę, zostawiając sobie do spłaty wieloletni kredyt hipoteczny?