piątek, 16 czerwca 2017

Lokata + akcje banku. Dobra idea?

Idea Bank regularnie pojawia się w comiesięcznym zestawieniu najlepszych lokat i kont bankowych, ponieważ oferuje konkurencyjne stawki w stosunku do innych banków.

Sam nie posiadam tam konta, a jedynie dostęp do bankowości elektronicznej i dzięki temu szybko zakładam kolejne lokaty - ostatnią dwa tygodnie temu:


Jednak chyba każdy doskonale sobie zdaje sprawę, że lokaty służą głównie do przechowania kapitału, a do jego pomnażania potrzebne są inwestycje. Rozsądny inwestor posiada bezpieczną część portfela (lokaty, konta oszczędnościowe, obligacje...) oraz agresywną (na przykład akcje). Proporcje zależą od profilu ryzyka, celów czy wieku.

AKCJE IDEA BANKU

Dlatego zainteresowała mnie opinia Sebastiana Buczka z Quercus TFI, który wskazał na akcje Idea Banku jako potencjalnie zyskowną inwestycję ze względu na duże niedowartościowanie fundamentalne tego waloru.

TFI Quercus od dłuższego czasu posiada pakiet akcji banku.

Również analitycy DM BOŚ stawiają na Ideę i umieścili ją w swoim portfelu.

Aktualnie współczynnik Cena/Wartość Księgowa banku wynosi 0,75, czyli płacimy 75 groszy za złotówkę majątku. Natomiast Cena/Zysk to tylko 4,4, znacząco mniej od średniej sektorowej.

Na czym skupia się Idea Bank?


Na obsłudze małych i średnich firm, w tym osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

źródło: Raport kwartalny banku
Tutaj znajdziecie więcej szczegółowych informacji.

Co zastanawia?

Słabe zachowanie kursu na GPW.


Walor tkwi w bocznym trendzie, zapomniany przez inwestorów, na co wskazują znikome obroty.

Wydaje się, że rynek zachowuje rezerwę wobec Idei przede wszystkim z powodu głównego akcjonariusza - Leszka Czarneckiego. Jego grupę cechuje skomplikowana struktura i stanowi ona prawdziwą łamigłówkę dla analityków.

Kiedy dwa lata temu przeprowadzano ofertę publiczną Idei, odpuściłem temat ze względu na te zawiłości:

Kliknij, aby powiększyć

Teraz generalnie już nie dokładam nic do mojego głównego portfela polskich akcji.

Jednak testowo postanowiłem wykorzystać darmowy rachunek maklerski w ING BSK, który otworzyłem przy okazji udanej promocji regularnego inwestowania razem z kontem ING Direct.

Jest on o tyle OK, że możemy bezpłatnie przerzucać kasę między ROR-em, rachunkiem oszczędnościowym OKO (2% przez pierwsze 4 miesiące) i rachunkiem maklerskim. To spora wygoda.

Prowizja za akcje wynosi 0,3%, minimum 3 zł, czyli znośnie dla pasywnego inwestowania.

Więcej tanich rachunków maklerskich znajdziecie tutaj.

Głównie dla sprawdzenia działania tego wszystkiego w praktyce wrzuciłem pięć stówek na OKO, potem przelałem na ING Direct i wreszcie na rachunek maklerski, na którym zrealizowałem zakup pierwszych 20. akcji Idei.


Wszystko poszło gładko.

W czerwcu lub lipcu dorzucę trochę większą paczkę i niech leży. Zobaczymy, co z tego wyjdzie. W sumie akcjom Idei przyglądam się od IPO w 2015 r. i zastanawia mnie ta podaż, która nie pozwala na wybicie się kursu wyżej mimo teoretycznie dobrych fundamentów.

Aktualizacja 19 czerwca

Dokupiłem 26 akcji Idea Banku po 24,01 zł, czyli w sumie mam ich 46. Kolejny cel po uzbieraniu gotówki na ING OKO to zakup 3 lub 4 ETF-ów na WIG20.

Planuję na tym rachunku maklerskim regularne zakupy i docelowo budowę niezbyt dużego (o wartości pomiędzy 10 tys. a 100 tys. zł) długoterminowego portfela składającego się z 7-10 spółek + ETF na WIG20.

Założyłem, że najpierw przelewam sobie drobne z innych banków na ING OKO, a gdy się uzbiera co najmniej 5-6 stówek (lepiej tysiąc), dokładam na rachunku maklerskim kolejne akcje lub ETF-y z GPW. Najbardziej optymalnie byłoby, żeby co najmniej raz na dwa miesiące pojawiały się nowe walory w portfelu. Ciekawi mnie, ile czasu uda mi się ten temat pociągnąć, zwłaszcza w bessie.

Oczywiście nikogo nie namawiam do powielania pomysłu, tylko raczej wskazuję, że po skalkulowaniu ryzyka warto z kapitałem wychodzić poza lokaty i wcale nie potrzeba do tego wielkich pieniędzy.

A na koniec przedstawię łatwą promocję najwyżej oprocentowanej lokaty w Idea Banku.

LOKATA NA 4% + 200 ZŁ DO FLY.PL

Jeżeli do tej pory nie korzystaliście z usług Idea Banku i nie znajdujecie się w jego bazie, teraz możecie założyć Lokatę Happy z bonusem w postaci bonu o wartości 200 zł do wykorzystania w serwisie fly.pl.

Na lokatę wpłacamy od 500 zł do 10 tys. zł, a jej oprocentowanie w zależności od wybranego okresu wynosi:

4% na dwa miesiące, 3,5% na trzy miesiące lub 3% na miesiąc.

Zasady są bardzo proste:

1. Zarejestruj się w promocji, podając swój numer telefonu.

2. Opłać lokatę i nie zrywaj jej co najmniej do końca miesiąca kalendarzowego.

3. Bon zostaną przysłany sms-em do 10. dnia kolejnego miesiąca. Można go wykorzystać do 30 sierpnia 2018 r.

Regulamin promocji.

Według mnie głównym problemem jest fakt, że większość Czytelników (podobnie jak ja) już korzystała z tej lub innych lokat w Idea Banku. Dlatego można ją wskazać komuś innemu z rodziny czy znajomemu.

W obecnych warunkach rynkowych to solidna propozycja bez kłopotliwych warunków do spełnienia.

Należy tylko uważać na pewien haczyk - lokata z automatu odnowi się na warunkach lokaty standardowej. Dlatego po jej odnowieniu najlepiej zalogować się do systemu (mamy darmowy dostęp) i zerwać tę nową lokatę, a operację potwierdzić sms-em.