piątek, 19 lutego 2010

Kupować czy sprzedawać akcje?

Wydaje mi się, że nie tylko ja mam dylemat czy kupować, czy sprzedawać akcje. Z jednej strony widzę możliwość pojawienia się prawdziwej fali B, która z impetem zmiecie wzrosty z ostatniego roku, a z drugiej ceny wybranych walorów nie wydają się szczególnie wysokie.

Jak rozwiązać ten dylemat?

Przez ostrożną i staranną selekcję.

Nie gwarantuje ona zarobku, ale przynajmniej będziemy tracili pieniądze w przemyślany sposób :)

Cały miniony tydzień tak naprawdę nie ma większego znaczenia i dopiero powrót Chińczyków w poniedziałek pokaże jaki jest prawdziwy popyt na ryzykowne aktywa takie jak akcje i surowce.

Oczywiście obstaję przy dość pesymistycznym scenariuszu długoterminowym, ale wcale nie wyklucza on po drodze nowego szczytu na S&P 500 czy WIG20.

W międzyczasie będę dobierał kolejne spółki do portfela, z którymi będę rozstawał się bardzo niechętnie, a jak szybko? Zdecyduje rynek.

Portfel 48 010,72 zł (4171,97 + 29 222,34 + 4959,41 + 4804 + 4853)

Biura maklerskie 4171,97 zł:

Opcje na spadek WIG20
6 x OW20O200 480 zł
Bomi 100 akcji 1418 zł
PGE 100 akcji 2207 zł

gotówka 66,97 zł

Upływający czas zabija opcje i jeśli w przyszłym tygodniu rynek nie ruszy w dół, zaliczę dość dotkliwą porażkę.

Lepiej sprawa ma się z akcjami.

Zamknąłem transakcję na Bomi:


Zysk 71,6 zł/+6,8%.

Dziś odebrałem, ale tym razem 100 sztuk po 14,05 zł (niestety dla mnie nie doszło do paniki na giełdzie po podwyżce stóp w USA) i liczę, że po dobrych wynikach ludziki zobaczą niski C/Z i łaskawiej spojrzą na spółkę wzorem Pioneera, który może zbierać przed jakimś poważnym ruchem w akcjonariacie, a optymizm wspiera lepsza sytuacja techniczna na wykresie (między innymi przełamanie średniej dwustusesyjnej).

Oprócz tego dokupiłem po 21,89 45 akcji PGE i mam do kompletu setkę. Spółka zarobiła 1,85 zł na akcję w ubiegłym roku, czyli C/Z spada poniżej 12.

Kolejne przelewy do maklera na przełomie lutego i marca.

Lokaty i depozyty 29 222,34 zł:

Open Finance / Noble Bank 25267,32 zł
SKOK lokaty 3900 zł
eurobank 55,02 zł


Fundusze inwestycyjne 4 959,41 PLN :

UniKorona Pieniężny 4959,41 PLN

Dolar spadł poniżej 2,9 zł i szybko wrócił wyżej, ale trzymam się stopu i z żalem skonwertowałem fundusz UniDolar Obligacje na UniKorona Pieniężny. Środki będą zamrażarką przed wiosenną ofertą PZU.

Waluty 4804 zł:
1201 euro

Złoto 4853 zł:
46 g w monetach i sztabce

Czasami widzę w komentarzach pewne niezrozumienie do czego służą waluty i złoto w portfelu. Są one stabilizatorami w razie zwałki na giełdzie, takiej jak ta z ostatniego miesiąca. Zamiast opowiadać, pokażę obrazek:


Trochę zastanawia mnie to euro psute przez PIGS.

Luty kończy się w przyszłą niedzielę i oznacza on dla bloga przyrost przychodów ze stosunkowo nowego źródła czyli AdTaily, kosztem spadków z AdSense. Coś za coś. Pierwsza wypłata z AdTaily pójdzie w marcu i policzę ją netto po przelaniu pieniędzy z PayPala do banku.

W ogóle marzec oznacza koniec pierwszego kwartału, więc wypadałoby w końcu przestać się guzdrać i dobić do 50 000 zł w portfelu.

Przyszły tydzień na pewno będzie znowu ciekawy na rynkach i jeśli nie wiesz co robić, po prostu obserwuj, a jeśli wiesz, pilnuj strat. Zyski zatroszczą się same o siebie, o ile nie strzelasz na ślepo.