poniedziałek, 13 lutego 2012

Kiedy trzeba powiedzieć "Stop"

Prowadzę bloga od września 2007 roku. Miał on gorsze i lepsze chwile, ale jestem przekonany, że wiele artykułów jest wartościowych i przydatnych.

Jednym z najważniejszych dla mnie elementów pozostawał portfel. Jednak publikowanie go i szczegółowe opisywanie wszystkiego nie okazało się dla mnie zbyt pomocne, a z czasem i dla wiernych czytelników, którzy w sumie mogli zbudować przez ten czas swoją własną, indywidualną strategię. Częściej musiałem się tłumaczyć niż dyskutować czy odpowiadać na sensowne pytania i uwagi.

Niemal rok temu (pod koniec maja 2011 roku) postanowiłem zmienić jego formułę i zacząć od nowa od 50. tys. złotych bez dodawania nowych środków do portfela bloga, żeby obraz był bardziej klarowny. Wyniki są zadowalające, ale nie widzę tu żadnej sensownej symetrii i druga strona praktycznie nic nie wnosi..

Nie mam też ochoty dzielić się szczegółami zarabiającego systemu na futures (w jakim celu?). Poza tym podejrzewam, że ktoś w miarę inteligentny w końcu rozpracowałby ten algorytm, tak czy inaczej, co w sumie jest niegroźne, o ile nie stosuje tego samego systemu zbyt wielu ludzi, którzy w ten sposób najczęściej niszczą jego skuteczność - zajmują pozycje przed sygnałem i w rezultacie rozwalają system (to się nazywa efektywność rynku).

Nie potrzebuję też za bardzo dowartościowywać się stopą zwrotu, ani zarobkami (w sumie z tych 50k to kwotowo i tak niewiele nabiło przez te 9 miesięcy).

No i co najważniejsze- portfel bloga jest tylko pewną częścią moich wszystkich inwestycji i nie ukrywam, że coraz mniejszą. Na dodatek inwestuję na rynkach czasem ujemnie skorelowanych do GPW..

Dlatego uznałem, że ten moment nadszedł dziś i mówię STOP. Kończę z aktualizowaniem portfela i regularnym, publicznym pisaniem o moich transakcjach giełdowych. Możliwe, że wykorzystam je do pokazania swoich błędów, ale te najlepsze raczej zostawię dla siebie.

Oczywiście nie wszystkim spodoba się moja decyzja, ale  takie jest wilcze prawo właściciela bloga.

Ostateczny bilans na dzień 10 lutego 2012 roku:

Wartość razem 58 930,14 zł:
Biuro maklerskie + konta oszczędnościowe 48 118,34 zł:
ETFW20L x 50 11 599,5 zł
Gotówka + depozyty 36 518,84 zł

Lokaty 10 811,8 zł:
Lokata Tax Free 12M Idea Bank10 811,8 zł

WIG 41 219,43 pkt, WIG20 2324,97 pkt
Stan na 10.02.2012 Kapitał początkowy 26.05.2011 50 000 zł 26.05.2011: WIG 49 215,53 pkt, WIG20 2855,9 pkt

stopa zwrotu z portfela +17,9%, WIG -16,2%, WIG20 -18,6%
 ---------------------------------------------
Poprzednia wersja zakończona 21.05.2011 - stan 81 190,03 zł. Kapitał początkowy 16.09.07 3003,24 zł (po drodze oszczędzanie i reinwestowanie wpływów z reklam i dotacji)

Blog oczywiście będzie działał dalej. Komentarze pod tym wpisem nie będą akceptowane (są wyłączone).