piątek, 20 listopada 2009

Co to jest ETF?

Jak zapowiada dzisiejszy „Parkiet” wkrótce więcej ludzi w Polsce dowie się co to jest ETF, czyli Exchange Traded Fund. Możemy go porównać do pewnego rodzaju funduszu, ale o bardzo niskich kosztach zarządzania i dużej płynności – handluje się tym jak akcjami. Prawdopodobnie w lutym pojawi się pierwszy na WIG20, czyli po prostu będziemy mogli handlować sobie WIG20 jak akcjami, pomijając ułomne certyfikaty indeksowe czy jednostki indeksowe MW20. W sumie nieźle do tego nadają się kontrakty terminowe, ale traktując je bez lewara mamy nieporęczny instrument o wartości niespełna 24 000 zł, czyli jeśli chcesz ulokować na przykład 15 czy 30 tysięcy złotych, FW20 nie za bardzo się sprawdzają (zakładam brak lewara).

No to niecierpliwie czekam na te ETFy i do mojej coraz bardziej nastawionej na nieco dłuższe ruchy rynku strategii wydają mi się niemal idealnym rozwiązaniem. Niemal, bo idealnym byłyby ETFy na cały WIG.

Sama giełda wyraźnie ostygła i mimo dzisiejszego lekkiego cudofixingu nie zmieni się faktu, że S&P 500 odpadł od 1100 pkt i znowu zaczyna się czarowanie, cały czas beze mnie na pokładzie.

Dla mnie akcje nie są tanie, a spekulacje albo znudziły mi się, albo nie mam za bardzo na nie czasu (a może jedno i drugie?).

Portfel 45 341,68 zł (7678,58 + 23408,53 + 5047,57 + 4543 + 4664)

No to wracam ponad 45 tysięcy i tym samym portfel APP Funds notuje swoje kolejne maksimum.

Biuro maklerskie 7678,58 zł:

gotówka 7678,58 zł

Cisza i spokój. Czekanie.

Lokaty i depozyty 23 408,53 zł:

Open Finance / Noble Bank 7888,36 zł
SKOK lokaty 15484 zł
eurobank 36,17 zł

Założyłem 13 sześciomiesięcznych Lokat Optymalnych w Open Finance (12 x 549,77 zł+ 1 x 549,12 zł) Właśnie ta ostatnia wartość jest najbardziej prawidłowa (codziennie dopisują 9 gr odsetek do każdej lokaty), aby uzyskać realną stopę 5,98% netto, W poniedziałek wróci do mnie ponad 5 tysięcy ze Skoku i całość wrzucę do eurobanku do poczekalni giełdowej.

UniDolar Obligacja 5047,57 zł

Po początkowym spadku wyszedłem na plus, mimo nagonki na złotego (akurat ona mi się podobała). Zobaczymy co będzie dalej.

Waluty 4543 zł:

1100 Euro

Dokupiłem euro po 4,12 zł i taniej nie dało się w tym tygodniu.

Złoto 4664 zł:

46 g w monetach i sztabce
Złoto bije kolejne rekordy w USD.

Od poprzedniego podsumowania doszła jedna dotacja – dyplomatycznie napiszę, że ponad dwa razy większa od poprzedniej, za którą jak zawsze dziękuję.

Na razie przyjąłem dość defensywną taktykę, ale nie oznacza ona, że portfel ma stać w miejscu (w końcu jakoś od zera do 45k przez te dwa lata doszedłem). W przyszłym tygodniu lub w następny poniedziałek powinno dojść kilkaset złotych za kliki w reklamy Google AdSense (prawdopodobnie mniej więcej tyle samo, ile ostatnio), w poniedziałek wspomniane odsetki z lokaty ze Skoku, a już w kolejny wtorek zaczniemy grudzień, więc dorzucę kolejne 500 zł oszczędności.

Oszczędzanie i inwestowanie to naprawdę potężny mix, a tym razem dowód na to stanowi wpis i zawarte w nim wykresy na blogu Small Capital.