niedziela, 15 listopada 2009

Jak wycisnąć jeszcze więcej pieniędzy z lokat?

Od jakiegoś czasu Open Finance oferuje bardzo fajny produkt internetowy, czyli Lokatę Optymalną na 5,65% netto, co odpowiada ponad 7% na tradycyjnej lokacie. Mamy do wyboru lokatę trzymiesięczną, sześciomiesięczną i roczną.

Tymczasem do walki w ostatnim tygodniu (dokładnie od 9 listopada) ponownie ruszył Meritum Bank z 5,7% netto na lokatach pięciomiesięcznych i sześciomiesięcznych oraz 5,6% na lokacie rocznej.

Kwoty rzędu kilku tysięcy złotych wystarczy tam wrzucić i cieszyć ochroną przed inflacją.

Natomiast dla nieco większych pora na optymalizację, czyli zastanowienie się jak wycisnąć jeszcze więcej pieniędzy z lokat.


Do optymalizacji nadaje się głównie Open Finance, ponieważ w Meritum Bank dolny próg lokaty wynosi zdecydowanie więcej, czyli 3 000 zł, co pozbawia sensu tą pracę.

Teraz pora na konkrety.

W Open Finance nie ma ograniczeń co do ilości lokat, a dolny próg wynosi 500 zł i tu możemy coś sensownego zrobić z optymalizacją wielkości lokat, szczególnie dla poważniejszych kwot.

Dla 500 zł dzienna kwota odsetek wynosi 7,7 grosza, czyli zaokrąglamy to do 8 groszy dziennie, więc logiczniejsze jest poszukanie takiej kwoty, gdzie będziemy mieli > 8,5 grosza dziennie, aby Open Finance naliczał nam 9 groszy odsetek dziennie.

Jaka to kwota?

549,77 549,12 zł i na takie paczki należy podzielić pieniądze.

Co nam to daje?

Powiedzmy posiadasz 55 000 zł i chcesz założyć lokatę roczną. W normalnym wariancie dzielisz kasę na cztery części: 15 000 zł, 15 000 zł, 15 000 zł oraz 10 000 zł. Po roku otrzymasz 847,5 zł + 847,5zł + 847,5 zł + 565 zł= 3107,5 zł

Teraz wariant z optymalizacją:

Mamy 100 lokat: 99 x 549,77 zł oraz jedną 572,77 zł. Na każdej z tych stu lokat mamy 9 groszy dziennie, czyli w sumie 9 zł dziennie, co oznacza 365 x 9 zł= 3285 zł odsetek do ręki za rok.

Różnica 177,5 zł, czyli oprocentowanie nominalne 5,97 %, zamiast 5,65%.
Opłaca się?

Według mnie tak, o ile faktycznie kwota jest istotna (ważny jest przecież też poświęcony czas na zakładanie tych lokat), ale tak naprawdę nie widzę tez większego problemu w podzieleniu i mniejszej na porcje po 549,77 zł.

Aktualizacja godz. 16:10

W sumie pomyślałem, że skoro kończy mi się lokata w SKOKu za tydzień (z odsetkami ponad 5 tys. zł), to zabawię się w małą optymalizację na Lokacie Optymalnej i zrobiłem 12 takich samych po 549,77 zł. Ważne dla mnie, żeby zaznaczyć nieodnawialna i aby środki wróciły na rachunek z którego wysłałem. Nie wiadomo jakie warunki będą później.



A za pół roku zobaczymy co z tą kasą zrobię. Na razie gotówki mi do giełdy starcza, bo pieniądze ze SKOKu wrzucę do eurobanku i niech leżą pod ręką.

p.s. z 17.11
Najniższa możliwa kwota to 549,12 zł i jak podaje w komentarzu pseudoinvestor tyle wystarczy. Ja zaokrągliłem trochę w górę na wszelki wypadek, ale faktycznie 549,12 zł to najmniejsza możliwa kwota, którą można zaokrąglić do 9 gr dziennie.