piątek, 17 lipca 2009

Trade what you see

Istnieje wiele powiedzonek giełdowych. Jednym z nich jest: „trade what you see, not what you think”. Inaczej mówiąc na rynku nie liczą się nasze przekonania, lecz to, co robi sam rynek. Najprościej skupić się na wyłapywaniu trendów i próbować się do nich podłączać, no chyba, że mamy wystarczająco pieniędzy, aby samodzielnie kreować te trendy.

Typowy przykład mieliśmy w mijającym tygodniu, kiedy w poniedziałek wydawało się, że runiemy w dół śladem RGRa, a tymczasem zagraniczny kapitał wyrolował wszystkich na GPW odcinając od akcji naszych zarządzających i drobnych.

Jak sobie poradziłem z tym numerem?


Zarobiłem parę groszy na futures oraz dorzuciłem nieco szybciej niż planowałem dwie nowe spółki do portfela. Na giełdzie trzeba być elastycznym, no i mieć trochę gotówki w zapasie przygotowanej na takie sytuacje. Na razie moje zasoby są tutaj bardzo skromne, ale cały czas pracuję nad ich powolnym powiększaniem i tak jak zapowiadałem wszystkie wpływy z reklam AdSense oraz dotacji wrzucam do maklera. Podobnie jak comiesięczne oszczędności.

Dodatkowo planuję przenieść część środków do Alior Banku, aby gotówka nie marnowała się. Tam jest taki trick jak lokata nocna 4% netto do nieco ponad 22 000 zł. To dodatkowy zysk i można automatycznie z rachunku maklerskiego przerzucać wolną gotówkę na konto z lokatą –pieniądze rano wracają.
Co do obrazu rynku jest on nieco zagmatwany i według mnie sytuacja jest remisowa, więc nie ma co się wysilać i bawić w zgadywanki, tylko płynąć z prądem.

Portfel 37 400,6 zł (11884,6+17426+3870+4220)



Biuro maklerskie 11 884,6 zł:

Emperia 30 akcji wartość 1737 zł
Hardex 30 akcji wartość 993,3 zł
Sygnity 70 akcji wartość 1259,3 zł
TPSA 70 akcji wartość 1074,5 zł
Gotówka 6820,5 zł

W tym tygodniu doszło 162,9 zł zysku z futures z wtorku oraz kupiłem w środę akcje Emperii po 56 zł i Sygnity po 15,35 zł. Szczególnie mocno zdrożały te drugie – do 17,99 zł na koniec tygodnia. Dużo gorzej poszło Hardexowi i Tepsie.

Lokaty i depozyty 17 426 zł:

Open Finance / Noble Bank 1842 zł
SKOK lokaty 15484 zł
eurobank 100 zł

Waluty 3870 zł:

900 Euro

Złoto 4220 zł:

46 g w monetach i sztabce

Akcje w tej chwili to tylko 13,5% portfela i jest on w tej części wyraźnie niedoważony. We wszystkich wariantach, czyli rajdzie WIG20 >2000 punktów, spadkach poniżej 1770 punktów lub pozostaniu w konsoli cały czas będę selekcjonował spółki, głównie mniejsze i średnie. Ostatnie dwa typy wyglądają obiecująco i mam nadzieję, że tak będzie z kolejnymi.