niedziela, 10 maja 2009

Lokata rewolwer, obligacje dziesięcioletnie, eurobank i złoto

Kwartet: lokata rewolwer w Open Finance, obligacje dziesięcioletnie EDO0619, eurobank oraz złoto teraz pasuje mi najbardziej, choć na rynku bezpiecznych inwestycji sytuacja jest naprawdę dynamiczna.

Po 20 maja pojawi mi się w portfelu ponad 8 tysięcy złotych ze zwolnionych środków z lokaty sześciomiesięcznej w Deutsche Bank i lokaty pięciomiesięcznej w Open Finance.
Tym razem nie dostanę już 10%. Nie ma szans.

Na tą chwilę jestem zdecydowany na lokatę rewolwer w Open Finance na 7% na 2 lata z możliwością zerwania jej co trzy miesiące. Nie jestem specjalnie zapalonym miłośnikiem aż tak długich lokat, ale zauważmy, że w razie skoku inflacji można się z niej w miarę bezboleśnie wycofać. Moje depozyty w Open Finance są naprawdę mikre i tu po prostu dorzucę parę stówek do tego co mi wróci z aktualnej i powiększę stan w OF/ Noble Bank o parę setek.


Sytuacja na rynku jest zmienna i naprawdę nie jest łatwo przewidzieć co się wydarzy, ale przynajmniej na razie zapowiada się, że inflacja osiągnie tymczasowo szczyt 3,9% w maju, a potem lekko spadnie. Nie jestem aż takim optymistą jak nasza RPP czy minister Rostowski (jestem, jakby tu delikatnie napisać, lekko zdziwiony jego niektórymi wypowiedziami) i wręcz podejrzewam, że w przyszłym roku może być to więcej niż obecne 3,9%, ale zobaczymy co pokaże czas.

Na razie nie chcę powiększać zaangażowania w SKOKu i dlatego czekam aż do jesieni lub zimy z nowymi lokatami akurat tam.

Kolejna część gotówki powędruje na EDO0619, czyli obligacje Emerytalne Dziesięcioletnie Oszczędnościowe wygasające w czerwcu 2019 roku. Nie chciało mi się tego jeszcze szukać, ale zastanawia mnie ich kupon po wprowadzeniu euro. Z moich obliczeń przedstawionych we wcześniejszym tekście wynika, że w pierwszym roku będą one oprocentowane 7,3 lub 7,4%, co daje pewną premię nad inflację. Później będzie to inflacja w maju 2010 +2,75% i tak co rok. W tym przypadku w końcu skorzystam z IKE, bo w liście emisyjnym widnieje taki zapis:

„przy wypłacie świadczeń z tytułu przedterminowego wykupu, wysokość odsetek należnych od każdej obligacji pomniejszana jest o kwotę 1,00 zł (jeden złoty). Potrącenia nie dokonuje się wobec posiadaczy obligacji dokonujących wypłaty lub wypłaty transferowej z IKE”.

Przy okazji przypomnę, że w tym roku limit na IKE wynosi 9579 złotych. Ja wielkim entuzjastą tego programu nie jestem, bo żyję parę lat na świecie i nasze Państwo zawsze znajduje sposób, aby nas dodatkowo ograbić, więc i tu coś pewnie przyszykuje zbyt łatwowiernym.

Eurobank mnie zastrzelił tym rachunkiem oszczędnościowym z codzienną kapitalizacją odsetek i już zdążyłem tam parę tysięcy umieścić. Przyjemnie sobie popatrzeć jak po te kilkadziesiąt groszy dziennie dopisują do konta. Zatem kasa przeznaczona na obligacje poczeka tutaj do czerwca. Jeżeli masz nawet mało środków warto od razu założyć 5 rachunków oszczędnościowych. Dlaczego?

Załóżmy, że posiadasz całe 160 zł. W takim przypadku otrzymasz na 1 rachunku 3 grosze dziennie, czyli 90 groszy po miesiącu. Jeżeli natomiast podzielisz te 160 na 5 równych części dostaniesz 5 groszy dziennie, czyli 1,5 zł po miesiącu. 60 groszy za drobny trik.

To naprawdę mało, ale sprawa jest istotna przy wyższych kwotach, czyli pilnujemy, żeby dziennie nie przekroczyć 2,49 zł odsetek i w ten sposób nawet ponad 74 000 zł da się utrzymywać na 6,06% netto.

Podejrzewam, że eurobank zaraz zmniejszy te procenty, ale i nawet 5% przy codziennej kapitalizacji nadal zmiata konkurencję.

W ogóle zawsze warto mieć 5-10% portfela w gotówce na niespodziewane okazje i eurobank spełnia moje warunki na teraz – z tego powodu 2,5-3 tysiące złotych portfela APP Funds zostanie właśnie na rachunku oszczędnościowym.

Na koniec w maju dorzucę jeszcze sztabkę złota, 5 lub 10 gramów. Nie interesują mnie specjalnie bieżące ceny, a jeśli dla mnie mało prawdopodobne scenariusze ze spadkiem uncji do ceny 650-700 dolarów i kursem około 3 zł za zielonego rzeczywiście staną się faktem, dołożę kolejną. Zresztą ostatnio problemy z fizycznymi sztabkami ma giełda NYSE Liffe. Grali w cyferki grali, ale ktoś nagle zechciał naprawdę zabrać złoto fizyczne i pojawił się problem.

Ja takiego wolę nie mieć, czyli część defensywna portfela na kolejne miesiące to lokata rewolwer na 7% w Open Finance, obligacje dziesięcioletnie EDO019, rachunki oszczędnościowe w eurobanku oraz złoto jako ubezpieczenie przed fiat money.