niedziela, 3 października 2010

Październik miesiącem oszczędzania na akcje GPW

Wrzesień okazał się doskonałym miesiącem dla posiadaczy akcji. Wbrew statystyce przyniósł pokaźne zyski: WIG zyskał ponad 7%, a w USA odnotowano najlepszy miesiąc giełdowy od 1939 roku.

Na dodatek udało się nam wykręcić tegoroczne maksima na indeksach, co też było w wakacje nie do końca oczywiste (fakt, że WIG20 dokonał tego w cenach intraday dopiero w ostatni piątek).


Czy WIG20 pokona w tym roku szczyt z kwietnia?


Z tego powodu tradycyjne powiedzenie „październik miesiącem krachów” nie musi się spełnić, więc bezpieczniej zamienić je na „październik miesiącem oszczędzania na akcje GPW”.

Prospekt emitenta leży już w KNFie, więc trzeba jeszcze chwilę poczekać, ale podejrzewam, że wielkie zainteresowanie ofertą, które potwierdzają choćby wyniki ankiety na blogu, zapewne doprowadzi do sporej redukcji liczby zamawianych akcji.

Czy weźmiesz udział w prywatyzacji GPW?



Jeśli nie będzie gwarantowanego minimalnego pakietu akcji dla każdego inwestora, może skończyć się jeszcze gorzej niż w przypadku wrześniowej oferty Otmuchowa. Mimo, że akcje sprzedawano niespecjalnie tanio, redukcja wyniosła blisko 62%.

Z tego powodu zapewne część osób zapisze na akcje GPW swoje żony/mężów/matki/ojców/braci/siostry.

Jest to jakieś rozwiązanie.

Przypomnę, że planowany debiut ma nastąpić 9 listopada, więc lada chwila powinny pokazać się dalsze szczegóły IPO GPW (w ciągu dwóch tygodni).

No i jak zwykle zwracam uwagę na jakieś tam ryzyko – nikt nie da gwarancji, że zarobimy na tych akcjach na 100%, ale szanse są na pewno spore.

Teraz nadeszła pora na wrześniowe podsumowanie portfela.

Portfel 68 980,79 zł (37 473,3 + 2036,86 + 17 230,55 + 6184,57 + 6055,57)

Biura maklerskie 37 473,3 zł:

Dax short RCSDXA0412 x 6 1487,4 zł
Kakao RCKAOPEN x 17 1298,8 zł

LM Skoncentrowany x 2 2150 zł

Obligacje GNT0312 x 12 12 315,84 zł
Obligacje MUR0711 x 3 3215,52 zł

NewConnect:


Eurotax 500 akcji 3200 zł
Krynicki Recykling 400 akcji 1580 zł
Plasma SYSTEM 150 akcji 2085 zł

gotówka 10 140,74 zł

Na początku września miałem pewne braki w gotówce i z tego powodu dorzuciłem awansem 3000 zł oszczędności już z przyszłorocznego planu (5x 600 zł). Uważałem, że IPO Otmuchowa posiada jakiś potencjał zarobku i warto w to wejść, w czym utwierdzało mnie marudzenie niektórych komentujących i słaby odzew na forach internetowych. Niespodziewanie wysoka redukcja spowodowała, że zysk okazał się nad wyraz symboliczny i zarobiłem tylko 113,5 zł, co dla początkowej kwoty inwestycji oznacza zysk zaledwie 2,4%, a dla rzeczywiście ryzykowanych pieniędzy (1692,5 zł) nieco lepiej, bo 6,7%.

Oprócz tego sprzedałem dwie spółki z NewConnect: Photon Energy (zysk 83,22 zł/+2,55%) oraz Digital Avenue (+383,63 zł/+12,4%). W pierwszym przypadku po prostu przestałem rozumieć zamieszanie w Czechach związane z elektrowniami słonecznymi i dlatego wycofałem się z inwestycji, póki była na jakimś tam plusie. W drugim - liczę na odkupienie po nieco niższej cenie, a jak się nie uda, no to jakoś przeżyję.

Zagrałem też spekulacyjnie 2 x Optimus (+350 zł/+27,8%, -70 zł/-5,4%) i raz Reinhold (-82 zł/-5,4%).

Poza tym 2x wchodziłem w certyfikaty na kukurydzę RCCORAOPEN ( -23 zł/-1,7%, +179,35 zł/ +7,4%).

W ostatnim tygodniu wpłaciłem 5k na odrębny rachunek futures i tam będę realizował swoje mądre i głupie koncepcje – pierwszy strzał zakończył się pudłem i stratą 244 zł.

Pozostałe pozycje w portfelu są wciąż otwarte, więc nie ma na razie co się specjalnie rozpisywać i na przykład kupiłem 2 certyfikaty Legg Mason Skoncentrowany po 1075 zł wiedząc, że wycena wrześniowa będzie zdecydowanie wyższa (pokazała się w piątek: 1192 zł). Legg Mason zacznie skup certyfikatów najwcześniej w sierpniu 2011 roku, ale takie dyskonto wydaje się dość atrakcyjne i widzę szansę, że rynek je nieco zmniejszy.

Otrzymałem również odsetki z obligacji Ganta 286,99 zł ( 11x 26,09 zł -nie widzę pobranego podatku w XTB –może coś przeoczyłem) i dołożyłem jeszcze jedną oraz 3 x MUR0711. Więcej spółkom deweloperskim nie mam zamiaru pożyczać. 15k wystarczy.

Fundusze inwestycyjne 2036,86 zł:

Skarbiec Alternatywny 2036,86 zł

Kupiłem za 2k jednostki funduszu, o którym więcej można dowiedzieć się tutaj.

Lokaty i depozyty 17 230,55 zł:

Open Finance / Noble Bank lokaty 6m 3843,84 zł
SKOK Wołomin lokata 3m 3 000 zł
Konto Optymalne OF 10359,71 zł

We wrześniu skończyła się lokata 3m w SKOKu na 22k zł i zainkasowałem odsetki 310,62 zł. Założyłem tam sobie tylko jedną za 3k zł na kolejne 3 miesiące, a resztę pieniędzy rozparcelowałem w inne miejsca znacznie poprawiając płynność portfela.
Pieniądze na koncie optymalnym czekają przede wszystkim na IPO GPW, potem będę się zastanawiał co z nimi zrobię.


Waluty 6184,57 zł:
2108,83 CHF

Złoto 6055,51 zł:
49,44 g w monetach i sztabce

Złoto bije kolejne rekordy, ale w dolarach, czyli obawa przed dalszym dodrukiem zielonych (QE2) napędza hossę na aurum, jak na wielu innych rynkach.

Do portfela dopisałem wrześniowe wpływy z klików w reklamy Google AdSense 924 zł i dwie dotacje (łącznie 60 zł), za które dziękuję.

Zaczęliśmy nowy miesiąc, więc nie zapomnij zapłacić najpierw sobie, a dopiero potem innym. Proste sposoby są zwykle najskuteczniejsze.