sobota, 31 lipca 2010

Kluczowa połowa bessy

Dla graczy kontraktowych najistotniejsze jest zachowanie się indeksu WIG20, a właściwie WIG6 (po dojściu PZU), który odpowiada za 2/3 jego wagi. Stąd warto zawsze sprawdzić co widać na wykresach następujących akcji: banków PKO BP, Pekao oraz PKN Orlen, KGHM, TP SA i wspomnianego PZU (jednej z lokomotyw ostatniej fali up), a nie tylko i wyłącznie samego kontraktu terminowego FW20.

Jednak dla osób inwestujących w akcje na szerokim rynku czy w jednostki funduszy inwestycyjnych lepszy obraz daje WIG, z wiadomych względów – indeks obejmuje wielokrotnie więcej spółek i nie odcina się od niego dywidend.

No to rzućmy nań okiem w perspektywie wieloletniej.



Powtórzę, że trend wzrostowy po części bierze się z rozwoju rynku (zaczynaliśmy od pięciu spółek), a także trzeba uwzględnić inflację (w ostatnich 15. latach ponad 180%) wpływającą na nominalny wzrost majątku przedsiębiorstw.

W tym roku WIG ma poważne problemy ze sforsowaniem połowy bessy na 44 071, 6 pkt. Wyjście nieco wyżej bardzo zwiększyłoby prawdopodobieństwo dotarcia do kolejnej półki, czyli niespełna 50 000 pkt. Na razie nie przebiliśmy tego poziomu, więc pozostaję umiarkowanym pesymistą, a jak widać na wykresie indeks buja się pomiędzy 38,2% zniesienia Fibo a wspomnianą wcześniej połówką bessy. Jeśli dobrze się zastanowimy, praktycznie od końca wakacji w ubiegłym roku falujemy w boczniaku.


Przyjmując założenie fundamentalne, że gramy z trendem, do spekulacji brałbym akcje z bliskim stopem po przebiciu tych 44 000. W razie dalszych spadków, czekałbym na zielony trend wieloletni (obecnie w okolicach 28 000).

Co do kontraktów nie wypowiadam się, bo to zupełnie inna bajka i można w ciągu miesiąca zmienić 3x zdanie w obrębie kilkuprocentowego ruchu.

Sam zasadniczo postawiłem na inwestycje na NewConnect uznając główny parkiet fundamentalnie za nieszczególnie tani.

Nikogo jednak nie namawiam do powielania mojej strategii, ponieważ na NC trzeba się liczyć z niską płynnością i ryzykiem utraty nawet 100% włożonych środków.

Portfel 61 652,53 zł (22966,91 +25929,72 +1324,04 +5907,58+5524,28)

Biura maklerskie 22966,91 zł:

GNT0312 x 9 9111,24 zł
LMASFIZ 1073 zł

NewConnect:

Digital Avenue 2500 akcji 1975 zł
Eurotax 390 akcji 2449,2 zł
Krynicki Recykling 400 akcji 1680 zł
Photon Energy 400 akcji 2100 zł
Plasma SYSTEM 150 akcji 2202 zł

gotówka 2376,47 zł

Lipiec nie był zbyt dobry, ponieważ delikatnie obstawiałem spadki za pomocą opcji oraz 2x grałem na przecenę KGHMu, co przyniosło stratę łączną 580,05 zł (opcje – 57,05 zł, FKGH: -219 zł, -304 zł). Szczególnie wkurzające było to, że w obu przypadkach byłem na miedzi na plusie, ale nie brałem zysku czekając na zakładany spadek w kierunku 80 zeta. Tymczasem KGHM wybił ponad stówę.

Liczyłem też na spadki ropy naftowej i umocnienie się dolara względem złotego, co zakończyło się stratą 191,63 zł/-5,7%.

W pozostałych przypadkach zarobiłem drobne na krótkich spekulacjach, w których widziałem odchylenia od rynku: pszenica (RCWHTAOPEN) +59,05 zł/+3,7%, złoto (RCGLDAOPEN) +26,76 zł/+1%, certyfikaty ARKASWE17 +55,26 zł/+3,8%. Można je nazwać w pewnym sensie quasi-arbitrażem, a w szczegóły tym razem nie będę wchodził i odsyłam choćby do wpisu o Arce.

A propos funduszu Arki, zauważyłem w jego aktywach spółkę z NewConnect Euro-Tax.pl i kiedy zorientowałem się, że w akcjonariacie od niedawna znajduje się fundusz Enterprise Investors, po dniu namysłu i analiz dorzuciłem ją do portfela spółek z NewConnect kupując 390 akcji po średniej cenie w okolicach 5,55 zł (wliczając prowizje). Tym samym plan na 2010 rok jeśli chodzi o zakupy na NC został wykonany.

Teraz przydałoby się jakieś efektowne wyjście (oby nie bankructwo :), ale nie spieszę się i w przyszłym roku też chciałbym kupić kolejne 5 spółek i zainwestować łącznie 20k na tym ryzykownym rynku.

Dobrałem też kolejne obligacje Ganta (oprocentowanie ponad 10% rocznie) i na razie mi ich starczy.

Lokaty i depozyty 25 929,72 zł:

Open Finance / Noble Bank 3843,84 zł
SKOK Wołomin 22 000 zł
eurobank 85,88 zł

Eurobank znowu ściął oprocentowanie na rachunku oszczędnościowym do zaledwie 4,05% (kwota optymalna przynosząca grosz dziennie odsetek 45,07 zł, czyli 8,1% netto), co zmusiło mnie wczoraj do złożenia wniosku o otwarcie konta optymalnego (dają za to jakieś nagrody, ale nie miałem wczoraj czasu do analizowania tego i dałem sobie spokój, choć pewnie straciłem przez to jakąś okazję życia :) w Open Finance, gdzie na koncie oszczędnościowym dostaniemy 4,5% (do połowy października). Potem zobaczymy

Fundusze inwestycyjne 1324,04 zł:
Legg Mason Akcji 1324,04 zł

Doszedł kolejny zakup za 200 zł.

Waluty 5907,58 zł:
2002,23 CHF

Zostawiłem tylko tyle ile jest na koncie z rzeczywiście naliczonymi odsetkami (korekta o 1,23 CHF do ostatniego stanu portfela)

Złoto 5524,58 zł:
49,44 g w monetach i sztabce

Złoto dostało ostro po tyłku i w dużej mierze odpowiada za spadek wartości portfela.
Od poprzedniej wyceny doszedł wpływ z AdSense za klikane reklamy 950 zł i ktoś próbował dwukrotnie dotować blog kwotami po 10 czy 20 groszy przez PayPala, ale ten ostatni zabrał w całości te środki na prowizje.

W sierpniu nie spodziewam się niczego spektakularnego i trudno mi do końca przewidzieć kolejną wycenę z tego powodu, że 10k jest w spółkach z NewConnect, a kolejne ponad 11k w złocie i CHF, których nie mam najmniejszego zamiaru sprzedawać.