wtorek, 9 marca 2010

Czy pesymizm przeważy?

Nie wiem czy dobrze mi się wydaje, ale odnoszę wrażenie, że większość inwestorów jest w tej chwili nastawiona bardzo sceptycznie do giełdy i możliwości kontynuacji wzrostów. Nawet dość długo niezmiennie byczy zespół DI BRE nieco zwątpił i w swoim marcowym raporcie wieszczy kolejne spadki i zjazd WIG20 do 2100 pkt.

Jeżeli faktycznie tak się stanie, logiczne byłoby spojrzeć łaskawszym okiem na spółki, które ich zdaniem rynek wycenia znacznie poniżej ich realnej wartości i podaję piątkę do przemyślenia: Asseco, PGNiG, PGE, Polnord oraz Sygnity.

A co ja w takim razie robię?


Kupuję dalej akcje z sektora małych i średnich spółek.

Wczoraj sWIG80 znowu znalazł się maksimum mierzonym od czerwca 2008 roku, choć wybicie nie jest jeszcze zbyt silne, ale nadal istnieją szanse na ruch do góry w atmosferze niewiary. Ciekawe, ze mimo aż siedmiu wzrostowych sesji po kolei, na GPW większość nastawia się na „zwałę”. Może i ona zaraz przyjdzie, bo w końcu marzec już co najmniej dwa razy był szczytowym miesiącem u nas (1994, 2000), ale od strony psychologicznej zupełnie mi się to nie zgadza.

Czy ktoś dostrzega jakąś euforię?

Pewnie, że kiedyś to szaleństwo ze wzrostami bez fundamentów musi się skończyć i to z głóśnym hukiem, a wtedy będzie brylował Prechter. Jednak nie jestem przekonany czy na pewno akurat teraz.

W każdym razie nie tylko wrzuciłem całość środków z zakończonej lokaty w SKOK w akcje, ale zagrałem jeszcze agresywniej i wczoraj zamieniłem PGE (S po 22,89 zł - zysk łączny całe ...3,52 zł :) na akcje Arctic Paper:



Arctic wydaje się rozpędzać coraz szybciej, a wskaźniki C/Z czy C/WK wciąż znajdują się na niskich poziomach.

Dziś miałem zamiar odebrać PGE, ale zdecydowałem się na … MCI.

MCI kisi się od roku w horyzoncie i jeśli nie ruszy tej spółki jutrzejsza konferencja i wejście do mWIG40 po 19 marca, czeka je dalsza kiszonka, a mój plan jest taki, że przy dużych spadkach w okolice 5 zł pozbędę się 200 akcji, a resztę zostawiam. Do góry czekam na wybicie i wtedy zasięg ruchu 8,6 – 9 zł.

Wrócę do PGE w przyszłym miesiącu tak czy inaczej i odbiorę swoją setkę, o ile cena pozostanie w okolicach 22-22,5 zł lub niżej.

Dodatkowo wziąłem 100 akcji Novity (Moska vs Piczak) i dołożyłem 100 akcji Bomi.

Skąd wzięła się zatem gotówka? Zakończona lokata w SKOK 3900 zł +227,8 zł odsetek, sprzedane akcje PGE oraz dopłata 1700 zł nowych środków. Ta ostatnia powoduje, że do wakacji wykonałem plan dopłat do portfela i przekroczyłem 50 000 zł, a teraz przez najbliższy kwartał mogę tylko dorzucać jakieś drobne.

Ogólnie wewnętrznie jestem długoterminowo raczej pesymistą i biorę pod uwagę także straty. Jednak wybrałem spółki, które uważam za niedowartościowane, a czy mam rację pokaże rynek.