piątek, 27 maja 2011

Portfel - nowa odsłona

Przez prawie 4 lata udało mi się od zera zebrać w portfelu pokazywanym na blogu ponad 80 tysięcy złotych. W ten sposób udowodniłem, że z małych sum da się zrobić całkiem pokaźne przez zwykłe oszczędzanie i spokojne reinwestowanie tych środków. Metody są proste, ale nie dla każdego łatwe.

Mógłbym dalej dość wygodnie ciągnąć ten system, aż w pewnym momencie (gdzieś za dwa-trzy lata) w końcu okazałoby się, że w tym miejscu bardziej zaczyna się liczyć stopa zwrotu.

Większość Polaków niestety nawet nie dociera do tego etapu (oszczędza co trzeci) i zachęcam do budowy kapitału sposobami, które można znaleźć w archiwum bloga.

Będę do nich wracał ze względu na ich skuteczność i przydatność.

Nie zapominam też o regule przychody-wydatki>0.

Jednak uznałem, że nadszedł odpowiedni czas na dokonanie zmiany.

Wybrałem jednego brokera z najtańszymi prowizjami maklerskimi (XTB) i dołożyłem do tego tylko lokatę otwartą w Getin Banku (Lokata Maja).

Zaczynam teraz od 50 000 zł złotych. Nic nie wypłacam, nic nie dokładam, więc będzie łatwo śledzić stopę zwrotu.

Kwota nie jest oszałamiająca, ale też nie jest znowu aż taka mała.

A co z trzema milionami złotych jako celem? Pokazałem wędkę, niech każdy sam łapie ryby na własną rękę.

Portfel 50 000 zł (21 498,1 zł+ 21 105,84 zł +7396,06 zł) - stan na 26 maja.

Biuro maklerskie 42 603,94 zł:

GNT0312 x 12 12 393,24 zł
MUR0711 x 4 4 504,96 zł
PCM0312 x 45 4599,9 zł

Gotówka + depozyty 21 105,84 zł

Będę kontynuował system mechaniczny dla jednego kontraktu FW20 (prowizja 7 zł) - mogę opisać jego budowę jak przestanie działać. Ewentualnie wtedy opublikuję ebooka na ten temat, albo poprowadzę jakieś szkolenie.

Innych decyzji jeszcze nie podjąłem.

Lokaty 7396,06 zł:

Lokata Maja 2 M 7396,06 zł (odsetki naliczane są codziennie, ale na jej koniec skoryguję je o kwotę naliczoną do 26 maja).

Nie wykluczam otwarcia innego rachunku, na przykład u brokera FX.

A co stało się z resztą portfela?

Funkcjonuje sobie dalej, tylko wyłączyłem z portfela bloga. Na przykład dołożyłem jakiś czas temu akcje Digital Avenue i z NC to moja największa pozycja, ponieważ wierzę, że kobiety rządzą światem zakupów i portal skierowany do nich (Styl.fm) ma bardzo duży potencjał.

Wczoraj z kolei wykorzystałem panikę frankową do lekkiego upłynnienia części pakietu.

Zaliczyłem też wzloty (FW20 S) i upadki (KGH S) na futures.

Niczego nie obiecuję, nic nie zapowiadam. Nie wykluczam ujemnej stopy zwrotu w poszczególnych latach, choć nastawiam się na długoterminowy zysk powyżej inflacji.

Aktualizacja 29.05

Spędziłem weekend nad dalszą pracą nad systemem i wyszło mi po kolejnych testach, że po miesiącu ze stratą w kolejnym podwajam pozycję, czyli otwieram 2 kontrakty i w następnym wracam do jednego, o ile jest na plusie (wartość oczekiwana systemu jest długoterminowo dodatnia). Z tego powodu pierwsze otwarcie będzie na 2 sztukach FW20 (ostatni sygnał był stratny). Jeśli zakończy się powodzeniem, w następnym miesiącu wracam do jednej sztuki. Tak naprawdę jest to pozycja dla 20 tysięcy złotych, więc jeszcze jest miejsce na inne strategie, ale to z czasem ...

Sorry, że nie mielę tematu w komentarzach. Swoje powiedziałem. Dla mnie blog jest przydatny i dla paru innych osób pewnie też. To mi wystarczy.