piątek, 16 października 2009

Czy brać kredyt na akcje PGE?

W tym tygodniu wielu inwestorów zaprząta problem czy brać kredyt na PGE, czy się wstrzymać. W blogosferze znalazłem dwa krytyczne głosy autorstwa Optymista i Zdzicha.

Poza tym proponuję przejrzeć wątek PGE na forum Parkietu.

Sprawa jest wałkowana dość dokładnie, więc nie będę powtarzał tego, co można znaleźć w linkach (informacje należy przefiltrować, bo nie wszystkie są do końca prawdziwe).

Banki już przygotowały ofertę kredytów (także w prasie pokazały się reklamy) i warto dokładnie przejrzeć wszystkie dodatkowe opłaty. Samo oprocentowanie nie ma większego znaczenia, ponieważ chodzi o kredyt na dosłownie kilka dni, więc jego koszt jeśli chodzi o same procenty wydaje się praktycznie nieistotny.

Według mnie mamy za wiele znaków zapytania, żeby zbytnio ryzykować z lewarem. Ja do problemu podszedłem w ten sposób, że kupię za trochę więcej środków niż w tym portfelu finansując się innymi środkami, ale nie kredytem.

Oferta dla indywidualnych zostanie zamknięta 27 października o godzinie 12, więc najrozsądniej przygotować się do zapisów w poniedziałek 26.10. Tak przynajmniej ja zrobię.

Widać duże zainteresowanie IPO i zachęcam do wzięcia udziału w ankiecie w prawym panelu bloga pod shoutboxem – miażdżąca większość planuje zapisanie się na IPO PGE, czyli zanosi się na redukcję minimum 80%.

Co do sytuacji na GPW, w środę mieliśmy wybicie z trójkąta na WIG20, ale wątpliwości pozostają, bo nie ma potwierdzenia ani w szerokości rynku, ani zachowaniu naszej waluty. Z tego powodu dobrze czuję się w pozycji obserwatora z większością wolnej gotówki czekającej na PGE na rachunku oszczędnościowym w eurobanku.

Portfel 43 574,68 zł (7 044,54 + 27956,14+ 4200 + 4374)

Biura maklerskie 7 044,54 zł:

DM BOŚ:
K2 Internet 110 akcji 1094,5 zł

Alior Bank:

MakoLab 1000 akcji 1000 zł
Netmedia 160 akcji 992 zł
Trakcja 400 akcji 1492 zł
Gotówka 2466, 04 zł

Jeżeli chodzi o transakcje, w tym tygodniu nie działo się nic wielkiego:


Na Mercorze zysk +21,44 zł/+2%. Lepiej poszło na certyfikatach na pszenicę RCWHTAOPEN. Trochę kłopotów sprawia płynność, która spowodowała, że końcówkę puściłem po sporo niższej cenie. Ostatecznie profit wyniósł +151,82 zł/+12,2% -nawet nieźle jak na niecały miesiąc (od 21.09 do 15.10).

Z pozostałych spółek na granicy wylotu znajduje się Trakcja (niby dobre infa, a zupełna kaszanka). Tu zanosi się na niedużą stratę.

Lokaty i depozyty 27 956,14 zł:

Open Finance / Noble Bank 742 zł

SKOK lokaty 15484 zł
eurobank 11 730,14 zł

Środki w eurobanku czekają na PGE. Przeniosłem je z Alior Banku, bo przez te dwa tygodnie i tak nie będę kupował żadnych akcji.

Waluty 4200 zł:

1000 Euro

Euro krąży wokół 4,2 i spadło poniżej linii trendu widocznej na wykresie w tym wpisie.

Złoto 4374 zł:

46 g w monetach i sztabce

Cały ten szum związany ze złotem nie podoba mi się za bardzo, a już telewizyjna reklama funduszu Investor Gold FIZ co najmniej zastanawia czy to nie lokalna górka?

Oferta PGE da mi przy okazji czas na zastanowienie się nad strategią na kolejne tygodnie, bo tak szczerze mówiąc nie wierzę w jakieś wielkie kokosy z PGE i tym bardziej nie uśmiecha mi się kredyt z banku.