piątek, 7 maja 2010

Złota dekada trwa

Nie tylko ostatnie dni są świetne dla złota. Tak naprawdę za nami jest cała złota dekada i wbrew różnym fachowcom i „fachowcom” brak możliwości dodrukowania tego kruszcu skutecznie wzmacnia jego kurs nie tylko w czasach ucieczki przed ryzykiem:



A na samej giełdzie niewesoło. Chiński trop okazał się słuszny i prawdopodobnie zaczynamy kolejną fazę kryzysu tym razem związaną z długami państw.

Technicznie wypada czekać na przebicie 200 SMA na WIG20 i wtedy raczej będę nastawiony prędzej pozytywnie do esek niż do akcji. Tymczasem wszyscy ubrani w PZU ściskamy kciuki za Stany i żeby WIG20 ponownie obronił się na tej kreseczce:


Portfel 55 893,06 zł (20 734,45 + 21 043,95+ 2701,95+ 5441,43+ 5971,28)

Biura maklerskie 20 734,45 zł:

Arctic Paper 100 akcji 1524 zł
Digital Avenue 2500 akcji 1850 zł
TPSA 100 akcji 1526 zł
PZU 30 akcji 9375 zł

gotówka 6459,45 zł

Za nami ciężki tydzień na giełdzie.

Zdecydowałem się zostawić Arctic z powodu dywidendy i pozytywnego wpływu na wyniki w kolejnych kwartałach ze strony słabszego złotego. Mogę sobie na to pozwolić przy tak niewielkiej pozycji bez używania stoplossa.

Podobnie dywidendowo dorzuciłem TPSA po 15,51 zł w czwartek (mogłem dziś po krachu w USA po 15,10 zł). Dywidenda wyniesie 1,5 zł brutto na akcję i walory trzeba posiadać na rachunku na koniec sesji 14 czerwca.

Wypadło Bomi (-69,61 zł/-4,6%) i MCI, które łapałem po 6,44 zł w tym tygodniu (-8,05 zł/-0,6%). Wyrzuciłem walory bardziej wrażliwe na osłabianie się złotego czy koniunkturę giełdową.

TPSA też ma obligi w euro, ale uważam, że blisko 10% brutto w dywidendzie skusi parę fundów poszukujących bezpiecznego schronienia, a potem w którymś momencie po odcięciu dywidendy prędzej odbije niż ktoś ją dobije.

Najważniejsze jest rzecz jasna PZU- dziś dopisane akcje do rachunku w XTB. To byłoby przykre wziąć udział w pierwszej nieudanej dużej prywatyzacji. Wszystkie wcześniejsze przyniosły mniejszy lub większy zysk w dniu debiutu i tej wersji trzymają się dyżurni optymiści, ale nie jest to wcale pewne - można wyrazić swoje zdanie na ten temat w ankiecie obok (już ponad 400 głosów).

Lokaty i depozyty 21 043,95 zł:

Open Finance / Noble Bank 10 441,08 zł
SKOK Wołomin 5040 zł
mBank 5350,69 zł
eurobank 212,18 zł

Chcąc nie chcąc założyłem lokatę jednodniową w mBanku, ponieważ dopiero niedawno dostałem środki ze zlikwidowanej UniKorony i wyślę je gdzieś dalej dopiero w poniedziałek.


Fundusze inwestycyjne 2701,95 zł:

Amplico Pieniężny 2005,99 zł
Legg Mason Akcji 695,96 zł

Tak jak obiecałem, kolejna obsuwa UniKorony Pieniężnego oznaczała jego koniec kariery w tym portfelu. Pozostałe dwa też trzeszczą, ale jeszcze je trzymam (Legg Mason nie dał sygnału S, ale już jestem na lekkim minusie).

Waluty 5441,43 zł:
1860 chf

Zamieniłem walutę rezerwową z euro na franki szwajcarskie

Złoto 5971,28 zł:
49,44 g w monetach i sztabce

Debiutującym na rynku przy okazji IPO PZU proponuję odpoczynek od giełdy w weekend i dokładne opracowanie swojej strategii PRZED sesją w środę.

Czasy znowu zrobiły się niepewne i wszyscy musimy uważniej monitorować swoje portfele, a ten akurat w tym tygodniu zdał test całkiem nieźle. Zobaczymy co będzie po PZU.