sobota, 20 czerwca 2009

Akcje nie są tanie

We wtorek przed sesją zacząłem wieszczyć na blogu, że WIG20 spadnie o co najmniej 100 punktów i rzeczywiście po zrobieniu maksimum na sesji tego dnia na 2042,7 punktów, indeks zjechał w czwartek do 1900,18 punktów w najniższym punkcie. Stawiałem, że spadnie jeszcze 10-20 punktów niżej, ale w sumie minimalny zasięg spadku został wykonany.

Czym się kierowałem? Przypomnę, że indeksem S&P500, który w poniedziałek wyszedł dołem poniżej 930 punktów i zatrzymał się dopiero na swojej średniej dwustusesyjnej w środę. Mimo sporych rozbudzonych nadziei w Europie wczoraj sesja w USA nie zakończyła się zbyt rewelacyjnie, bo Dow Jones jest czerwony, a S&P500 wyrysował niezdecydowane doji i nie wrócił nad 930.




Zupełnie inaczej było u nas i zobaczyliśmy prawdziwą pompkę pod wygasanie kontraktów, dzięki której technicznie rynek wciąż wygląda ok. Ja jednak dalej pierwszeństwo daję Ameryce, ponieważ stamtąd idą główne impulsy – chociaż nie dla wszystkich, bo Chiny rysują maksy i mają ich ostatnio głęboko w poważaniu. Teraz podnoszę poprzeczkę i czekam z zakupami jeśli S&P500 na dziennym zamknięciu wyjdzie nad 950 (właściwie jakieś 946) lub spadnie do 880 (tak mniej więcej).

Tymczasem nasze indeksy od strony obrazków wyglądają bardzo dobrze zarówno WIG20 jak i WIG.



Czemu w takim razie pozbyłem się większości akcji i nie odkupiłem ich po niższych cenach?

Nie jestem przekonany do fundamentów tych zwyżek i w większości przypadków akcje nie są tanie. Wyjaśniałem to już wcześniej.
Z tego powodu przy takich cenach zachowuje się ostrożnie, ale uważam, że już nadeszła pora, żeby w portfelu trzymać niektóre walory długoterminowo.

Portfel 35 809,16 zł (9869,16+17426+4014+4500)


Biuro maklerskie 9869,16 zł
Hardex 30 akcji wartość 1110 zł
TPSA 70 akcji wartość 1122,1 zł
Gotówka 6832,71 zł

Doliczyłem sobie od razu 85 złotych dywidendy z TPSA, choć faktyczny przepływ pieniężny nastąpi 2 lipca.
Zaryzykowałem, że odkupię kilka akcji niżej niż poprzednio –zobaczymy po wakacjach czy tak się faktycznie stanie. Z tego powodu czekam niżej na przykład na Warfamie czy WDMSA i tak dalej. Zrezygnowałem z MCI, a na reszcie stoję z kupnem niżej. W razie wyjścia giełdy górą dorzucam coś z WIG20 – najprawdopodobniej PKN Orlen.

Lokaty i depozyty 17 426 zł:

Open Finance / Noble Bank 1842 zł
SKOK lokaty 15484 zł
eurobank 100 zł

Waluty 4014 zł:

900 Euro

Złoto 4500 zł:

46 g w monetach i sztabce

Pod koniec miesiąca dostanę parę setek z reklam AdSense i całość pójdzie do maklera.
Mam taki zamiar na dłużej, żeby wpływy z kliknięć szły na najbardziej agresywne inwestycje.

Na początku lipca też jeszcze coś dorzucę z kolejnych oszczędności.

Jeżeli wyjeżdżasz na wakacje, odpocznij od giełdy, a ewentualne ryzyko kontroluj przez stoplossy.