wtorek, 6 maja 2008

Jak tanio kupić akcje spółek z Europy Zachodniej?

Niewiele osób wie, że może tanio skonstruować zdywersyfikowany portfel z udziałem takich spółek jak Nokia, Deutsche Telekom, Santander, Fortis, Allianz, BASF, Daimler, Siemens czy Total.

Od 13 września 2007 mamy możliwość bezposredniego inwestowania w indeks DJ Eurostoxx 50 dzięki certyfikatom Raiffeisena. Symbol RCESXAOPEN. Indeks składa się z akcji 50 największych firm ze „starej” Europy z wyłączeniem Wielkiej Brytanii.

Certyfikatami można handlować w systemie notowań ciągłych tak jak akcjami czyli od 9:30 do 16:30.

Animator wystawia po 10 000 sztuk w ofertach z prawej (S) i lewej (K) prawie cały czas. Niestety, nie cieszą się żadnym zainteresowaniem naszych inwestorów.

Ciekawe, że tylu ludzi pakuje kasę w programy inwestycyjne Aegona czy Axy (też wchodzą w skład tego indeksu), a tak niewielu kupuje ich akcje.

Trzeba pamiętać, że wartość indeksu zależy od kursu EUR/PLN. Liczy się go według wzoru : Indeks x 0,01 x EUR/PLN.

Stąd osoba, która nie chce uzależniać się od kursu euro powinna jednocześnie zająć pozycję krótką na tej walucie.

Ja tak po cichu spekuluję, że może jednak EUR znalazło dno w rejonie 3,4 PLN.

Kupiłem na początek naprawdę mały pakiet ( 4 sztuki za nieco ponad 500 PLN) , żeby zorientować się jak to jest w praktyce.

Na początku roku zakładałem, że będę dobierał samego niemieckiego DAXa, ale w końcu zdecydowałem się na jeszcze większe rozproszenie ryzyka. No i zyskałem złudną radość stania się współwłaścicielem takich koncernów jak Nokia i Daimler :)