piątek, 23 listopada 2007

Moje cele, aktualizacja portfela

Stan portfela 10445,67 PLN (3150,67 PLN + 1030 PLN + 5556 PLN + 607 PLN + 102 PLN).

Moim długoterminowym celem jest osiągnięcie aktywów w wysokości 3 mln złotych w dzisiejszych pieniądzach.

Dlaczego tyle?

Taka kwota uniezależni mnie od ochłapów z ZUSu, OFE i innych wynalazków oraz od przymusu pracy zarobkowej. 3% ponad inflację daje jakieś 90 000 PLN rocznie. Tyle mnie zadowala. Przy sporych aktywach i pewnej gimnastyce dam radę uzyskać co najmniej taką stopę zwrotu przesadnie nie ryzykując, dbając jedynie o bezpieczeństwo inwestycji. Rzecz jasna mogę sobie dalej pracować, ale bez żadnego ciśnienia.

Brzmi to obecnie dość absurdalnie w porównaniu do moich bieżących aktywów, ale po pierwsze liczę na procent składany i jego siłę, a po drugie w przyszłości możliwe, że dojdzie mi pewna kwota ze sprzedaży nieruchomości. Póki nie mam tych pieniędzy na koncie, nie będę nawet o nich wspominał. Chodzi raczej o kwestię lat niż miesięcy.

Teraz czas na większą precyzję.

Celem jest osiągnięcie 3 mln PLN w dzisiejszych pieniądzach w dniu 1.01.2028.

Chwila dla matematyki.

Przeciętny inwestor o sporej tolerancji ryzyka potrafi uzyskać na przestrzeni wielu lat 8-10 % rocznie ponad inflację. Aktualnie przy kapitale początkowym 10 000 oraz średniomiesięcznej inwestycji 350 PLN, przy stopie zwrotu 10% wynik po 20 latach wynosi 339 059 PLN. Gdybym zwiększył nakłady nawet dwukrotnie do 700 PLN miesięcznie, końcowy rezultat to 604 838 PLN.

Nie tędy droga.

Najważniejsza jest stopa zwrotu, nie odkładany kapitał. Przy 15% średniorocznego zysku, wychodzi nam już 721 188 PLN dla 350 PLN miesięcznie. Przy 20% jest to 1 616 653 PLN. Przy 24 % wyskakuje upragnione 3 169 440 PLN.

Jakie z tego płyną wnioski?

Po pierwsze, na konwencjonalnych lokatach w banku czy obligacjach nigdy się nie wzbogacę. Służą one jedynie do przechowywania pieniędzy. Jeśli też masz takie założenie, w porządku. Natomiast jeżeli chcesz w ten sposób pomnożyć majątek, cóż …

Po drugie, cały czas muszę główkować i pilnować swoich inwestycji (nie tylko na blogu). Nie znaczy to broń Boże, że mam co chwila skakać z jednej na drugą, ale po prostu doglądać czy roślinki dobrze rosną.

Po trzecie, realnie myśląc średnioterminowy zysk 24 % rocznie jest mało prawdopodobny, ale dotyczy to naprawdę dużych kapitałów, które nie są w ogóle mobilne.

Menadżer funduszu osiągającego taki wynik na przestrzeni 20 lat wart byłby góry złota. Podobnie byłoby ze mną jeśli ograniczyłbym się do giełdy. Jednak nie mam żadnych zahamowań i mogę nawet handlować muszelkami z morza, jeśli z tego będzie jakiś zysk.

Przykładem niech będą srebrne monety. Wcześniej leżało parę w szufladzie, ale dopiero niedawno po głębszej analizie wszedłem nieco mocniej w ten rynek i praktycznie już teraz mogę realizować zyski na poziomie 80-150 % uzyskane w 2 miesiące. Na pewno cały czas będę szukać takich okazji z korzystnym stosunkiem zysk/ryzyko. Najlepiej co najmniej 3:1.

No i teraz NAJWAŻNIEJSZE.

Pieniądze, które pracują w inwestycjach pod żadnym pozorem nie mogą być wycofywane i przeznaczane na inne cele.

Drugim filarem jest systematyczność i konsekwencja. Nawet jak nie mam pomysłu co zrobić z gotówką, wpłacam ją na konto w mBanku ( a właściwie kilka) eMax plus i niech czeka tam na swoją kolej.

Nie wolno tych pieniędzy mieszać ze środkami przeznaczonymi na bieżące potrzeby. Te niech obracają się w tradycyjnym świecie śmiesznego oprocentowania 4- 5 % rocznie.

Istotna jest tu rozwaga, abym nie przeszarżował ze zbyt dużymi wpłatami.
Lepsze 50 PLN wpłacone na 20 lat, niż 100 na miesiąc, prawda ?

Niestety niezbędny jest też łut szczęścia. Nasze życie różnie się toczy i gdy masz pecha, nawet najlepsza inwestycja zakończy się klęską jeśli poważnie zachorujesz i umrzesz, albo Twój niezawodny bank zbankrutuje. No i milion innych problemów pojawi się na pewno po drodze.

Wszystkiego nie da się skontrolować.

Akcje – biuro maklerskie 3150,67 PLN

18 akcji Lotos 18 x 44,55 = 801,90 PLN + gotówka 2348,77 PLN

Ten tydzień pokazał mi, że marny ze mnie spekulant i raczej powinienem zająć się długoterminowymi inwestycjami. Zamknąłem 2 transakcje:

BMP ag strata 200,50 PLN (z prowizjami rzecz jasna) -14,7 %
MCI strata 45,25 PLN –5,3 %

Mam niewielką pociechę, że zmniejszyłem podatek giełdowy za 2007 (aktualny bilans + ~3200 PLN). Blog piszę od września i jak widać po kwocie zysku, do wakacji obracałem na GPW nieco większym kapitałem. Myślę, że z czasem spokojnie przegonię poprzednie poziomy. Zapowiadałem, że w piątek muszę mieć na koncie 3100 PLN i w związku z tym dosłałem przelew 370 PLN. Moja długoterminowa koncepcja jest taka, żeby zamiast funduszów akcji kupować bezpośrednio na rynku giełdowym.
Zastanawia mnie nieco co stanie się z jednostkami indeksowymi MW20 skoro GPW planuje zmianę indeksu na WIG30. Będę opierać się mniej więcej na portfelu indeksowym i dorzucał jakieś mniejsze spółki. Stąd liczba akcji będzie pewnie z czasem całkiem spora. Muszę jeszcze to dokładniej przemyśleć. Na pewno mocno ograniczę w przyszłym roku zakupy funduszy akcji, ale całkowicie z nich nie zrezygnuję na 100%.

W razie słabej serii, będę miał jakieś zabezpieczenie w postaci inwestycji dokonywanych przez renomowanych zarządzających ;).

Fundusze akcji 1030 PLN

W tym tygodniu w czwartek i piątek umorzyłem wszystkie fundusze akcji.
Dopóki nie znam dokładnych cen sprzedaży w przybliżeniu określam ich stan na 1030 PLN. Zostanę wyłącznie na niewielkiej pozycji w subfunduszu pieniężnym UniKorony i w tym roku nie kupię już nic. W styczniu zacznę powoli z powrotem stopniowo co tydzień zamieniać UniKoronę pieniężną na fundusz akcyjny. Najwcześniej w lutym rozejrzę się za kolejnymi.

Monety 5556 PLN

Ceny wzrosły w weekend, a w ciągu tygodnia spadły i mogę mniej więcej zostawić wycenę bez zmian do kolejnego tygodnia. Nie wykluczam zakupów w PKOBP lub na allegro, ale po cenach tylko nieco wyższych od emisyjnych. Po gradingu w grudniu sprzedam 1 lub 2 sztuki. Jeszcze zdecyduję co to dokładnie będzie.

Lokata Emax Plus 607 PLN

Dorzuciłem jakieś tam grosiki. Pieniądze w mBanku mają zapewnić mi jedynie płynność w inwestowaniu. Te śmieszne odsetki są przecież i tak najwyżej na orzeszki.

Waluty 102 PLN (20 GBP)